Stel je ontwikkelt ... een revolutie!
New York, 2007. Robin Rietveld koopt de eerste versie van de Iphone. Hij is gefascineerd door de eenvoud en de mogelijkheden van dat toestel. Er ontstaat een plan. Terug in Nederland legt hij het voor aan zakenrelatie Marcel Annaka: ‘Een Smartphone heeft allerlei Apps. En elke App heeft een eigen functie. Je Smartphone heb je bijna altijd op zak. Stel: op die Smartphone zit ook een App waarmee je je eigen beveiligingssysteem eenvoudig en snel kan bedienen. En met een ingebouwde online meldkamer! En waar je ook de beelden van de beveiligingscamera kunt bekijken.
Laten we de beveiligingsmarkt wakker schudden!
‘Laten wij dat gaan bouwen!’ Het gerenommeerde beveiligingsbedrijf NVD uit Nederland ziet ook deze kans en stapt dat jaar in als financier en partner. Het team, bestaande uit ontwerpers en ontwikkelaars, werkt maandenlang enthousiast en keihard.... en het lukt! In 2008, een jaar na de eerste brainstorm, introduceert WoonVeilig het eerste ‘connected’ alarmsysteem met bijbehorende webapplicatie. De introductie van de App voor de Iphone en Android volgt in 2009. Een alarmsysteem afgestemd op de hedendaagse mens die ‘in control’ wil zijn. Een ware revolutie in de beveiligingsindustrie: WoonVeilig heeft in één klap beveiliging modern en slim gemaakt.
They only just started ...
De eerste virtuele Alarmcentrale is een enorm succes! Vanaf de start in 2008 werkte het alarmsysteem met de zelf-ontwikkelde online meldkamer. Een systeem dat iedere seconde het huis bewaakt en de eigenaar en contactpersonen kan bellen, sms’en en e-mailen bij een alarm. De pioniers krijgen de smaak te pakken. Ze zijn nieuwsgierig en ‘eager’: Wat is er nog meer mogelijk? Welke technologieën helpen onze diensten te verbeteren? De bedenkers: ‘We wilden het snappen en ontdekken welke innovaties interessant zijn om ons doel te bereiken. Alles werd en wordt door ons zelf uitgedacht, getest en gemaakt. Van begin tot het eind. Nog steeds!’
De markt op en gelijk een award
En toen ... actief op pad om potentiële klanten enthousiast te maken. Allereerst via de eigen webshop. In 2010 wint WoonVeilig zelfs de prestigieuze Thuiswinkel Awards in de categorie Consumentenelektronica en huishoudelijke apparatuur. WoonVeilig is het eerste beveiligingsbedrijf dat deze prijs in de wacht sleept.
Veel vraag vanaf het prille begin
In 2010 wordt een proef gestart met MediaMarkt Arena in Amsterdam. Het is een schot in de roos. Daarna gaat het hard, de verkoop van de alarmsystemen stijgt aanzienlijk. De winkelketens blijken perfecte partners, omdat de klant daar gemakkelijk naar binnen loopt voor een advies. De winkel in de buurt is de beste plek om je beveiliging nog diezelfde dag geregeld te hebben. Meerdere grotere winkelketens, waaronder Hornbach, gaan meedoen. En ook online loopt de verkoop buitengewoon goed via partners zoals Coolblue en Bol.com. 'We richten onze distributiekanalen in zodat iedere klant de voor hem of haar beste plek vindt voor advies en aanschaf. Daarnaast hebben we een samenwerking met installatie-partners die het eventueel ook kunnen installeren', aldus Ceriel Bron (Marketing & Salesmanager).
Nooit alleen
WoonVeilig blijft zijn producten verbeteren en daarnaast ontstaan ideeën voor andere vormen van uitbreiding. In 2011 wordt WoonVeilig Beveiliger aan Huis geïntroduceerd: een volledig automatische en landelijke inzet van gecertificeerde beveiligers met rechtstreeks contact met de politie, medische diensten en brandweer. Deze aanvulling van fysieke mankracht maakt het gevoel en de garantie van veiligheid compleet.
Europa lonkt en beloont
In Nederland monitort WoonVeilig zo langzamerhand de meeste internet-alarmsystemen. Maar: What about Europe? Een internationale tak gaat in 2012 van start onder de naam Egardia en groeit gestaag in meerdere landen: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg, Frankrijk en België. De hoge waardering van de producten en diensten blijkt uit de enorm goede reviews en prijzen. In Nederland komt de aandacht via Vara Kassa, ComputerIdee, SBS6, ThuisWinkelAwards en RTL4. Internationaal publiceren o.a. ETM Testmagazin, Die Welt en Chip zeer lovende verhalen.
Smart Home, Smart Samen
Begin 2017: het Works with programma wordt gelanceerd. Partners, zoals Philips, Veiligebuurt, Olisto, Homey en TOON kunnen hun producten koppelen aan het alarmsysteem van WoonVeilig. De thermostaat, de verlichting en het alarm automatisch geregeld via één huiscentrale. Ook voor de Buurtpreventie App is een functionaliteit ontwikkeld. Weer een optimalisatie: nog meer rust en eenvoud voor de klant.
Pioniers werden professionals
Na tien jaar heeft WoonVeilig zich ontwikkeld tot een internationaal bedrijf met meerdere afdelingen waar gedreven experts dagelijks nieuwe plannen ontwikkelen tot een product. Eenvoudige beveiligingsproducten en diensten die beschikbaar zijn voor iedereen. Het team bewaakt 24 uur per dag de alarmsystemen van elke klant. Innovatie en perfectionering staan voorop. Ellen, manager Operations & Finance: ‘Het pionieren is echt wel klaar nu. Over elke stap, elke procedure, elke nieuwe ontwikkeling wordt met elkaar heel goed nagedacht.’ Om het jubileum te vieren gaat het hele team van WoonVeilig naar de fabriek in Taiwan waar de producten worden gemaakt. Ze krijgen een rondleiding en doen karaoke met de lokale medewerkers. Ook daar heerst dezelfde teamspirit. ‘Aan welk onderdeel we ook werken: we willen allemaal de beste zijn in ons vak en bijdragen aan de verbetering van de diensten en producten van WoonVeilig. En als je het als medewerker anders wil; ‘kom maar op met je idee!’